Maailman Alzheimer-päivää ja Muistiviikkoa vietetään tänäkin vuonna viikolla 38. Miksi emme juhlistaisi tätä yhteisen kahvikupposen äärellä ikääntyvän läheisemme kanssa menneitä aikoja muistellen. Muistipuiston uusien kuvamuistelusisältöjen avulla pääsemme tarkastelemaan läheisemme lapsuus- ja nuoruusvuosien tyypillisimpiä yhteiskunnallisia ilmiöitä ja ajankuvaa. Yhteinen muisteluhetki sopii hyvin myös Muistiviikon teemaan, joka kannustaa ”Kulkemaan muistisairaan matkassa”.



Uusia muistelumateriaaleja on tuotettu oppilaitosyhteistyönä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) geronomiopiskelijoiden kanssa. Projektiyhteistyöt ovat mahdollistaneet opiskelijoille omien vahvuuksien ja luovuuden käytön sekä uuden oppimisen ja osaamisen näyttämisen. Muistipuistoa uudet sisällöt ovat rikastuttaneet kaivatuilla myönteisen muistelun kuvamuistelumateriaaleilla. Uudet sisällöt, kuten aiemmatkin, ovat syntyneet empatiataitoja hyödyntäen; paneutuen Muistipuiston käyttäjän näkökulmaan, kokemuksiin ja elettyyn elämään.

Geronomiopiskelijoiden ja opettajan mietteitä yhteistyöstä

Mari:

”Näen tärkeänä yksilön elinpiirissä toimivien kolmannen sektorin järjestötoimijoiden roolin. Järjestöt tekevät muun muassa etsivää muistityötä ja tarjoavat matalan kynnyksen tukipalveluita sekä sairastuneelle ja tämän läheisille, että muutoin vain muistiterveydestä kiinnostuneille, ennaltaehkäisevällä asenteella. Kaikkien saatavilla olevat materiaalit tavoittavat Muistipuiston loppukäyttäjinä ikääntyvän itsensä lisäksi heidän läheisensä, ikääntymistieteitä opiskelevat, tulevat alan ammattilaiset sekä päivittäisessä vanhustyössä työskentelevät moninaiset arjen sankarit.

Geronomiopiskelijan näkökulma muistityöhön on monialainen ja laaja leikkaus alan ammattilaisten yhteistyöstä, jota Muistipuiston oppilaitosyhteistyökin edustaa. Muistipuiston tarjoamat mahdollisuudet projektiyhteistöissä ja opinnäytetyö-toimeksiannoissa ovat laajat ja itseohjautuvuutta sekä kehittävää ja asiakaslähtöistä työotetta edistäviä. Muistipuistoyhteistyö on opiskelijalle myös erinomainen keino valjastaa omia vahvuuksia yhteisölliseksi hyväksi. Entiselle matkailu- ja ravitsemisalan ammattilaiselle on ollut ilahduttavaa huomata, että myös alanvaihtajien näkökulmille on tilausta ja aitoa tarvetta muistityöskentelyn parissa. Ravitsemus ja siihen liittyvä nautinto puhuttelee meitä kaikkia. Esimerkiksi juuri ruoan ja anniskelukulttuurin ympärille rakentuu paljon merkittäviä ydinmuistoja ja tunteita.

Oppilaitosyhteistyön jatkaminen on mielestäni tärkeää ja levitän tämän monialaisen ja rikastuttavan muistityöskentelyn ilosanomaa suurella ammattiylpeydellä kaikkialla ja kaikille ikääntymisen parissa työskenteleville. Luodaan yhdessä hyvää!

Aurinkoisin yhteistyöterveisin Mari Hyppänen, geronomiopiskelija, Xamk."

Tuula:

”Miina Sillanpään Säätiön kanssa toimiminen oli minusta positiivinen kokemus. Tein kaksi projektia puistoon. Ensimmäisessä projektityössä itse hölmöilin, kun en pyytänyt tarkkaa ohjeistusta siihen, kuinka projektia käytännössä tehdään. 

Ohjeet saatuani kuitenkin kuvien ja tekstin työstäminen lähti hyvin käyntiin. Oli myös hyvä, että raakaversioista sai välipalautteen. Kommenteista ja vinkeistä sai taas uutta virtaa ja projekti eteni. Sain projektissa vapaat kädet ehdottaa aiheita sekä hyödyntää omia ideoitani ja luovuuttani. Sain myös aikatauluttaa työn tekemisen itselle sopivaksi. 

Terveisin Tuula Haaja, geronomiopiskelija, Xamk."

Marko (opettaja):

”Mielestäni Miina Sillanpään Säätiön kaltaisen ison valtakunnallisen toimijan kanssa työskentely tarjoaa parasta mahdollista oppilaitosyhteistyötä. Yhtäältä hankkeet ovat mietittyjä kokonaisuuksia, joissa opiskelija näkee laajempia tavoitteita. Toisaalta hankkeet kiinnittyvät tiukasti arkeen ja tarjoavat mahdollisuuden välittömään merkitykselliseen tekemiseen.

Erityisen hienoa on osaaminen vuorovaikutuksessa ja suhdeasioissa, joista myös tämä nyt tarjoamanne mahdollisuus kertoa kokemuksista on oivallinen esimerkki. On mielestäni erityisen tärkeää ymmärtää eettisen kuorman kanssa kamppailevassa vanhustyössä, että vuorovaikutus ja suhdeosaaminen eivät missään vaiheessa ole toissijaisia työssä onnistumisen ja sen kehittämisen kannalta. On olemassa monia asioita, jotka tuottavat työniloa, työn imua ja työhyvinvointia. Keskeisimmiksi niistä nousee oman alan ja työn arvostus, mahdollisuus kokea onnistumisia sekä se, että opitaan uutta hauskuuden tunnetta unohtamatta. Tätä kaikkea opettajan näkökulmasta tarjoaa Miina Sillanpään Säätiö.

Tsemppaillaan!
Marko Raitanen, Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikön lehtori, Xamk."

 

Muistipuisto toivottaa hyvää Muistiviikkoa kaikille ja nostalgisia muisteluhetkiä Muistipuiston kuvamuistojen äärellä!